onsdag, juli 19, 2006

Ett stort litet problem

Det största problemet jag har är att jag är ungefär 30cm kortare än en "normal lång" kvinna och väger ungefär 20kg mindre är det otroligt svårt hitta kläder som sitter bra och passar min stil, för jag vill ju trots allt se ut som om jag är 21 och inte 12. Försök att hitta en snygg kavaj utan glitter eller rosetter på H&M's barnavdelning eller ett par vackra remsandaler med klack i storlek 33... Inte det enklaste vill jag upplysa om. Men efter år och år av besvikelser, den största var nog studentbalen, så har jag försonats med mig själv och mitt fysiska utseende. Jag håller på att lista ut hur jag ska klä mig för att framhäva andra saker, lura ögat och detta vill jag dela med mig av.

Först kanske man ska fundera ut vilka färger som jag passar i, får grönt mig att ut som en liten gräshoppa, eller rött får mig att se flammig ut så spelar det ingen roll hur inne palgget är, det kommer aldrig at få mig att känna mig bekväm eller för den delen heller, se bra ut på mig.

Att se bra ut är inte bara om att ta fram rätt kläder och färger för min kropp utan också om image eller stil. Image är ett vagt uttryck, men om man ser det utifrån var och ens livsstil, vad man tycker om och hur du önskar att du såg ut och blandar ihop alla dessa koncept får man ut sin image som en slutprodukt. Ett exempel, om du är en mycket upptagen arbetande mamma med en liten budget spelar det inte så stor roll om du skulle vilja ligga på en chaiselounge hela dagarna iklädd en neglige och sippa champagne. Det är det riktiga livet som man måste utgå från, tänk ut några stilar som du gillar och hur de kommer att passa in i din vardag. Lägg till lite önskiningar som till exempel vart du är på väg i livet - och där har du din alldeles egna personliga stil!

Att vara petit är inte någon helhetslösning, som att ha breda höfter eller en lång överkropp. Man kan vara petit och ha breda höfter på samma gång. Vad gör man då? Jämt blir jag besviken på alla tidningars råd till korta eftersom de drar alla korta över samma kant, som om alla korta var stöpta i samma form. Att vara petit är inte en form, det är en längd. Så beroende på vad tidningen ger för tips till korta passar det inte alltid lika bra på alla korta eftersom det beror på form och inte bara längd.

Här är några regler som man helt kan ignorera som kort:
  • Ha inte kläder med horisontella ränder - visst kan du ha det, enda gången du bör undvika det är om du är lite bredare eftersom ränderna gör dig ännu bredare. Men om du har en lång överkropp och korta ben ger ränderna dig en bättre proportion.
  • Undvik långa kjolar - om kjolen har en bra passform och bärs ihop med rätt topp fungerar långa kjolar även på korta, speciellt om du har smala höfter.
  • Ha inte platta skor - vaför inte? Ska korta alltid ha klack för att kompensera sin längd? Ha skor som du tycker om och känner dig bekväm i! Det är än så länge inget brott att vara kortare än medel...

Inga kommentarer: