söndag, november 19, 2006

Oförskämda?

Jag har ett ord för den gångna helgen: galet! Okej, jag har kanske fler ord för det, men jag menar jag är svensk. Verbal kommunikation är inte alltid nödvändig. Läst på mitt fina Finlands forum att det var någon förtvivlad utlänning som hade svårt med sånt och tyckte att det var förfärligt att vi inte sa "ursäkta, det här är min hållplats" när vi går av bussen (och har det innersta sätet). Diskussionen tog en vändning där jag faktiskt känner mig rätt förolämpad. Citat

"A language that doesn't have a word meaning "please" just about sums it up........ I use kiitos for "please" and "thank you" and end up sounding like a snivelling, grovelling idiot....... but it's better than feeling rude!!!"

Gee, thanks. Men get over it. Det är så vi otroligt oförskämda skandinavier gör...

Nu ska jag ta mig i kragen och fortsätta med min uppsats om fair trade... Inte roligt alls, men den skulle vara färdig igår men jag lyckades slingra mig ur det och sa att datorn var dum, vi har nytt möte idag kl 15. Då bör allt vara klappat och klart.

Håller också på och lär mig finska inför min nästa termin, det finns en helt fräck sida på internet som jag använder mig av. Den finns här.

Inga kommentarer: